Až pro 40 % Čechů je reklama impulzem k nákupu
Při nákupním rozhodování sehrává reklama svou významnou roli
Téměř pro 40 % Čechů je reklama impulzem k nákupu
Česká marketingová společnost ve spolupráci s ppm factum research představila v letošním roce již 30. ročník tradičního výzkumu Češi a reklama. Skvělá zpráva pro reklamní branži, 38 % Čechů přiznává nákup právě na základě reklamy.
Reklama, hybatel nákupního chování
Dlouhodobý výzkum eviduje od roku 1994 podíl lidí, kteří ve výzkumu uvedli, že nakupují podle reklamy. Celkem 35 % z kategorie z nich hledá při nákupním rozhodování pomoc reklamy. Jedná se zejména o věkovou kategorii do 30 let. Z dat vyplývá, že nákup na základě reklamy častěji realizují ženy a mladší lidé. Ze sortimentu, který reklamní chování spotřebitelů ovlivňuje, jsou to zejména potraviny, nápoje, elektronika, drogerie a kosmetika.
U kterých médií jsou lidé vystaveni přemíře intenzity? TV a online vedou
Největší míru přesycenosti reklamou vnímají lidé u komerčních televizí, která dle letošní vlny výzkumu opět stoupla až na 80 %. K nákupu na základě TV reklamy mají tendenci častěji ženy a vyšší věkové kategorie, starší lidé využívají spíše letáky.
Naopak překvapivý pokles intenzity reklamy zaznamenalo letos internetové prostředí a sociální sítě, ačkoliv se hodnoty přesycenosti stále pohybují v rozmezí od 39 % do 54 % u sociálních sítí, u internetu je to až 69 %.
Klasický outdoor jako billboard a plakát vadí 43% lidí.
Místo prodeje, ochutnávky a prezentace naopak lidé hodnotí vesměs kladně, protože 37 % respondentů ve věkové skupině 30 – 45 let (48 %) propagační materiály v místě prodeje využívá. Jejich navýšení by dokonce téměř čtvrtina respondentů uvítala.
Jak si stojí MHD reklama z hlediska přesycenosti?
MHD reklama si dlouhodobě, po reklamě v místě prodeje, vede stále dobře a meziročně se drží v totožných hodnotách. Přesycení venkovní reklamou na dopravních prostředcích vnímá pouze 30 % respondentů, naopak 54 % její míru intenzity považuje za přiměřenou. Reklamu uvnitř vozů považuje za přespříliš 28 % oslovených, naopak 53 % interiérovou reklamu ve vozech veřejné dopravy hodnotí jako v přijatelné míře.
Postoj veřejnosti v rámci role reklamy ve společnosti se různí
Češi se k roli reklamy a jejímu přínosu ve společnosti staví nejednomyslně. Zatímco část lidí si uvědomuje její důležitost, ale vnímají i jisté negativní dopady, podíl těch, kteří uznávají její význam pro ekonomiku a považují ji za součást moderního života, se zvýšil. 1 % oslovených ji považuje za manipulativní.
Jaké vlastnosti Češi od reklamy očekávají?
Po celou dobu šetření vede jednoznačně pravdivost, což letošních 85 % dotázaných označilo jako velmi nebo spíše důležitou vlastnost. K důvěryhodnosti se přiklánějí spíš mladí lidé (16 – 29 let), starší generace poukazuje na etiku a slušnost v reklamě, ženy častěji preferují reklamu bez násilí a vulgarit.
Proč je MHD reklama stále skvělým a pro lidi přijatelným media typem?
- Umí zaujmout, ale zároveň nepřerušuje sledování pořadu či obsahu.
- I když nejde vypnout, což je pro inzerenty velice šikovná vlastnost, neobtěžuje, nevnucuje se.
- Neservíruje cestujícím přemíru reklam v jeden čas, protože exteriérové plochy vesměs pojmou jednu kampaň, čímž nevzniká reklamní smog, a navíc mění svou polohu.
- Umí být pestrá a kreativní, nikoliv však rušivá.
- Oproti standardní výlepové reklamě nepodléhá vandalismu, takže si stále zachovává hezkou „tvář“.
- Nepronásleduje a ponechává příjemce stále v anonymitě, na rozdíl od online výkonností reklamy.
Zdroje: